Future Students | 配属志望学生へ

What’s this seminar about? | ゼミについて

The core of this seminar is information science. Our world faces many challenges, including environmental issues. To tackle the challenges, people need to utilize information “effectively” for problem solving, creating new knowledge, and decision making. This process is human-information interaction, which is a core concept in information science. We will explore human-information interaction or the “flow” of information in various contexts. This will allow us to visualize information processes and understand the relationship between information and environmental problems.

このゼミの核は情報学です.我々が直面している様々な問題(環境問題等)に対して,解決方法を見つけたり,新知識を創造したり,意思決定をするためには情報を「有効活用」することが欠かせません.人と情報とを繋げるプロセスが,情報学において重要なコンセプトです.情報の「流れ」を分析することによって,情報と環境問題との関係性を可視化することができます.

3 main characteristics of this seminar | このゼミの主な特色

noun_882456 Core 1: ICT skills | ICTスキル

This seminar is cloud-based and “paperless” (and you will have the chance to improve your ICT skills!). Everything will be shared through web services, especially an application called Evernote. All seminar related materials such as tasks, summaries, meeting minutes, resources, and idea notes will be created and shared in Evernote. Other cloud services are also used for collaboration and information sharing.

このゼミでは,クラウドサービスを積極に活用し,ペーパーレスを実現しています.(ITスキルに自信がない人も,ゼミの活動を通してスキルを磨いていきます!).Evernoteというサービスを使うことで,ゼミに関する資料・課題・議事録・アイディアノート等が,インターネットを通じてゼミメンバー間で即時に同期・共有されます.その他のクラウドサービスも共同作業や情報共有のために利用していきます.

noun_15537 Core 2: International perspective | 国際化対応

Considering that our society is becoming a more globalized world, it is important to develop English skills and international perspectives. In this seminar, materials in English are actively incorporated in various seminar activities. You will also have opportunities to have guest lectures in English.

グローバル化が加速している我々の社会において,英語や国際感覚を養っていくことは非常に重要です.そのため,英語の教材を積極的にゼミに取り入れていきます.また,英語を使った招待講演等に参加する機会があります.

noun_42956 Core 3: Research skills | リサーチスキル

My specialization, Library and Information Studies, is a discipline specialized in research. Thus, this seminar will allow you to develop good research skills. These skills will be useful for your future work, because identifying questions to investigate and finding answers to these question are important in academic settings, all workplaces, and daily life.

私の専門分野である図書館情報学は,リサーチ(情報の利用)が研究領域の一つです.そのため,ゼミを通してリサーチスキルを伸ばしていきます.なぜリサーチが重要かというと,「問い」を明らかにし,その問いに対して自ら答えを見つけていくスキルが,大学生活だけでなく職場や普段の生活にとって重要になってくるからです.

3rd year seminar | 事例研究

The main goal of 3rd year seminar is preparation for your final thesis in 4th year. By the end of 3rd year, I expect students to complete thesis proposals containing 5 major elements: 1) background, 2) literature review, 3) research questions, and 4) methods, and 5) significance.

事例研究の目的は,4年次における卒業研究の準備です.そのため,事例研究では次の5つ要素からなる研究計画書を作成してもらいます:1) 研究背景, 2) 先行研究,3) 問い,4) 研究方法,そして5) 研究の重要性.

4th year seminar | 卒業研究

Based on the research proposal you created, you will actually implement your plan in 4th year. For example, you might collect data through interviews, observation, or content analysis, then analyze collected data and finish writing your thesis.

卒業研究では,事例研究で作成した研究計画書に基づき,計画を実行していきます.例えば,インタビュー,観察,内容分析などを通してデータを収集し,分析し,そして執筆していきます.

Expectations for students | 求める人材

noun_193387

Being motivated & independent

色々なことに興味を持ち,自発的に行動できる人

noun_43498

Creating seminar together

一緒にゼミを作っていける人

noun_58864

Strong interest in globalized world

国際的なことに関心を持てる人

noun_12565

Improving & practicing ICT skills

ICTスキルを磨きたい人